Tajms: Premijer liga uzela novac i zažmurila na gušenje medija od strane vlasti

Vesti 22. nov 202214:0435 komentara
Izvor: Profimedia/Paul ELLIS/AFP, Tanjug/Jadranka Ilić

Telekom Srbija koristi prava na prikazivanje utakmica engleske Premijer lige za političku kampanju protiv nezavisnih medija i da ućutka opoziciju, piše londonski dnevnik Tajms pozivajući se na protivnike vlasti.

Tajms podseća da je Telekom Srbija, u kome država ima skoro dvotrećinsko vlasništvo, kupio ekskluzivna prava da emituje utakmice Premijer lige na području celog Zapadnog Balkana za 100 milion evra po sezoni, što je oko 10 puta više nego što je plaćeno pre tri godine. To je za više od 100 milion evra veća suma nego što je plaćeno za kombinovana prava u Nemačkoj, Austriji i Švajcarskoj. Srpski političari i opozicioni mediji navode da to nema ekonomskog rezona i da je odluka da se toliko plati politički motivisana.

Telekomov rival United Group koji je pod kontrolom vlasnika Sautamptona Dragana Šolaka, kaže da Telekom koristi svoja prava na Premijer ligu da bi isterao United Group sa tržišta, navodi Tajms i podseća da je United Group vlasnik jedinih medija koji nisu pod kontrolom države. Tajms ističe da Telekom krši zakone Srbije i Evropske unije u pogledu konkurencije i vlasništva u medijima. Aktivisti tvrde da je to deo nastojanja vlasti da eliminišu opoziciju.

Pročitajte još:

Postavlja se pitanje koliko savesno je Premijer liga istražila ponudu koja je tako očigledno bila više od stvarne tržišne vrednosti, piše Tajms i navodi reči Dragice Pilipović iz United Group koja je upitala: “Zar u Premijer ligi ne postoje korporativni principi o dogovorima sa sumnjivim likovima koji imaju duboke džepove a nemaju morala?”.

“Jedina stvar oko koje se Premijer liga brine je da sledećeg puta neće biti takmičenja jer će Telekom uništiti konkurenciju. Sledeći put će Telekom ponuditi mnogo manje para. To je jedina stvarna briga, a do tada je Premije ligu baš briga,” dodala je ona.

Tajms pdoseća da je Telekom u oktobru saopštio da će besplatno predati prava na engleski fudbal koja su vrlo vredna privatnoj firmi koja ima bliske veze sa vladajućom Srpskom naprednom strankom i autokratskim predsednikom Aleksandrom Vučićem. Ta firma je onda od United Group zahtevala ogromne honorare za emitovanje njenih kanala. Kritičari kažu da je to bio pokušaj da se podriva United Group koristeći Premijer ligu kao političko oruđe.

“Nijedan emiter na svetu nije platio cenu koliko Telekom za taj broj gledalaca na tržištu,” rekla je Pilipović i dodala: “Ne postoji način da se ta investicija vrati. Oni su toliko platili da to nema ekonomskog smisla, ali u potpunosti ima smisla politički. Smisao je da nas ubiju”.

To je oruđe za privlačenje pretplatnika, ali se to ne radi iz poslovnih ili ekonomskih razloga, izjavio je Raša Nedeljkov iz Crte, organizacije koja se bori protiv svega što preti demokratiji i slobodnim medijima u Srbiji.

“To je čisto politički. Koristi se da se udari na United Group i njihove medije koji su jedini nezavisni,” dodao je on. Tajms navodi njegove reči da Telekom već godinama vodi kampanju da istera United Group sa tržišta jer samo ta firma daje glas onima koji govore drugačije od cenzurisanih medijskih poruka.

“Telekom sada ima oko 50 odsto medijskog tržišta, a način na koji Telekom koristi svoja prava na Premijer ligu je veoma važan deo tog napada,” ocenio je on.

Politička profit kontrole nad medijima je nešto što Srpski predsednik Vučić veoma ceni odavno. Kao ministar informisanja pod nekadašnjim predsednikom Slobodanom Miloševićem, on je određivao koje će informacije stići do javnosti u Srbiji tokom rata na Kosovo 90-ih godina prošlog veka kada je Miloševićev režim sprovodio etničkog čišćenje Albanaca, piše Tajms.

Jedna medijska organizacija je izračunala da je Vučić od decembra 2020. do april 2021. bio 50 sati prisutan na televizijama od čega je 85 posto bilo pozitivno izveštavanje. Srbija zauzima 93. mesto na Indeksu medijskih sloboda u svetu, a vlasništvo države u Telekomu i posredna kontrola nad drugim privatnim medijima je jedan od glavnih razloga za to loše rangiranje.

“Po medijskim zakonima, države ne sme da ima vlasništvo nad medijima,” izjavila je Tamara Filipović is NUNS-a. “Naprotiv, država se širi po medijima kroz Telekom. To je protivzakonito. To što je Telekom besplatno da prava na Premijer ligu privatnom emiteru nema smisla. Zašto biste delili nešto što ste platili tako mnogo sa nekom komercijalnom TV stanicom? To je politički manevar da se izguraju kanali United Group,” navodi Tajms njene reči.

Interni dokument Telekoma koji je procurio u javnost u maju 2021. navodi nameru te državne kompanije da unište poslovanje United Group i da sebe nametne kao jedinog provajdera sa dominantnim tržišnim položajem. To je protivno zakonu o konkurenciji.

Vučića optužuju i za političko manevrisanje tako što otvoreno ohrabruje ljude da napuste United Group provajdera. United Group i Crta tvrde da je to nelegalno mešanje.

United Group tvrdi i da Telekom pokušava da je sabotira, između ostalog postavljanjem štandova ispred njenih prodajnih mesta da bi nudili pravnu pomoć o poništavanju pretplatničkih ugovora. Crta tvrdi da vlasti pritiskaju građevinske investitore terajući ih da dozvole samo Telekomu pristup njihovim stambenim zgradama. United Group optužuje vlasti da sprovode lažne inspekcije i da nameću kaznene poreze.

“Telekomov napad na United Group može da ima veliki uticaj na nade da će Srbija imati slobodne medije. Svi drugi kanali su veoma bliski vladajućoj stranci. Medijska scena je uništena, a mogla bi da postane još gora,” izjavila je Filipović.

Tajms navodi da su Telekom i Premijer liga odbili da komentarišu navode iz teksta.

Komentari

Vaš komentar