Šta se krije u pozadini mađarske medijske ekspanzije na Balkanu?

Vesti 22. sep 202221:189 komentara
Podeli:

Konkurs za dobijanje pete nacionalne frekvencije još traje. Među prijavljenim televizijama na prethodnom konkursu našla se i javnosti nepoznata TV2. Radi se o mađarskoj, kako tvrde mađarski novinari, u vlasništvu školskog druga Viktora Orbana. Ova televizija je poslovanje već proširila na Sloveniju, ali to nije jedina investicija u medije iz regiona ljudi bliskih Viktoru Orbanu i njegovoj stranci Fides. Kakvi interesi se nalaze u pozadini mađarske medijske ekspanzije na Balkanu?

Pročitajte još:

Petar Šac i Jozef Vida dva mađarska biznismena povezana sa Viktorom Orbanom krenula su u ofanzivu na balkanski medijski prostor. Šac je u Severnoj Makedoniji kupio internet medije bliske partiji Nikole Gruevskog i televiziju sa nacionalnom frekvencijom. U Sloveniji je kupio internet medije, časopise i televiziju Nova24, čiji su osnivači bili članovi stranke Janeza Janše.

„Pre svega je to pomaganje onim stankama koje su prijateljske stranci Fidez, stranci premijera Viktora Orbana“, rekao je novinar iz Budimpešte Gabor Bodiš.

Vida je vlasnik najgledanije mađarske televizije TV2. On je sistemom direktne nagodbe sa Janšom kupio televiziju Planet TV koja poseduje nacionalnu frekvenciju, navode slovenački novinari.

Sada se širi i na Srbiju. Zašto njihovo poslovanje već istražuje policija?

„Izgleda da je TV2 prvenstveno na neki način geopolitički satelit vlade, odnosno vlasti Viktora Orbana, objašnjava Marko Milosavljević, profesor na katedri za novinarstvo Univerziteta u Ljubljani Marko Milosavljević.

Pojedine mađarske firme, tvrde naši sagovornici, koriste ove medije za poslove u bankarskom, infrastrukturnom i energetskom sektoru zemalja u kojima posluju. Makedonski i slovenački novinari tvrde da su , pošto taj model poslovanja nije održiv, ti mediji preživljavali uz pomoć pranja novca. Njihove transkakcije ispitivala je finansijska policija Severne Makedonije.

„Uz pomoć kolega iz Mađarske smo saznali da je reč o malim firmama, koje imaju godišnji obrt oko 5000 evra ukupno. To nisu pare sa kojima oni mogu da zakupe toliki medijski prostor u makedonskim medijima po tržišnim cenama. Ove kompanije svoje proizvode nisu reklamirale nigde, čak ni u Mađarskoj, samo u Makedoniji“, priča Goce Trpkoski, novinar BIRN-a Severne Makedonije.

„Oni koji su se najviše reklamirali u Sloveniji i Severnoj Makedoniji su bile mađarkse firme koje u Sloveniji nikad nisu poslovale, niti su ikada nameravale da posluju“, kaže urednik slovenskog portala necenzurirano.si Primož Cirman.

Poslovanje Planet TV-a sa državnim Telekomom u Sloveniji će, kako je najavljeno, istraživati parlamentarna komisija.

„Telekom po ugovoru o prodaji još uvek mora da finansira Planet TV i to sa oko milion i dvesta hiljada ili milion i četiri stotine hiljada evra, koliko Telekom Slovenije mora da godišnje potroši na Planet TV, uprkos tome što su njihovi rejtinzi proporcionalno manji od toga koliko Telekom Slovenija plaća za Pop TV koji je u Sloveniji najveća televizijska stanica“, objašnjava profesor Milosavljević.

„Kada je TV2 preuzeo Planet TV bilo je za očekivati da će uređivačka politika Planet TV biti čvrsto na liniji sa vladom – što se je i desilo“, dodaje Cirman.

Slovenački Planet TV je, kako navode naši sagovornici, od kada je promenjena vlast potpuno neprofitabilna, pa ne isključuju mogućnost njenog gašenja. Šta bi mogli da budu ciljevi dolaska TV2 u Srbiju ?

„Te ogromne pare se najlakše peru u saradnji sa inostranim partnerima. Tako treba gledati ova mađarska ulaganja, ali postoji i drugi politički i medijski smisao svih tih ulaganja. Prave se vesti na osnovu Putinove propagande koja se inače emitiuje i ovde na državnoj televiziji i u svim medijima koji su bliski Viktoru Orbanu“, kaže Bodiš.

Na pitanje N1 zašto reklamiraju mađarske firme koje u Sloveniji ne posluju, Nova24 TV nam je odgovorila da je to potpuno normlano u vreme digitalizacije i interneta. Dodaju da će tvrdnje u vezi sa pranjem novca svako morati da dokazuje na sudu jer su u pitanju, kako kažu, klevete i laži.

Poslovanje sa Telekomom Slovenije je, poručuju, minimalno i bez privilegija.

Na naša pitanja nisu odgovorili centrala TV2 u Budimpešti i makedonska Alfa TV.
Nikola Milosavić Aleksić, N1 Beograd

Komentari

Vaš komentar