Međunarodne medijske organizacije: REM da preispita odluku o dodeli frekvencija

Vesti 08. avg 202215:38 > 15:4813 komentara
Podeli:
Izvor: N1

Više međunarodnih organizacija za slobudu medija pozvalo je REM da preispita odluku o dodeli TV frekvencija u Srbiji, uz ocenu da je odluka tog regulatornog tela "ovekovečila duboko neuravnoteženo tržište komercijalnih elektronskih medija" i istakla da ovaj proces predstavlja "još jedan primer neuspeha vlasti da zaštiti medijsku raznolikost i pluralizam" u zemlji.

Regulatorno telo za elektronsko medije (REM) nedavno je završilo proces dodele četiri nacionalne TV frekvencije. Platforma Sloboda medija brz odgovor (MFRR) i Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) prethodno su kritikovali ovaj postupak kojem je nedostajalo transparetnosti i koji nije bio u skladu sa međunarodnim standardima slobode medija, navodi se u saopštenju koje je na svom sajtu objavila međunarodna organizacija za slobodu medija Član 19 (Article 19).

Povezane vesti

Odluka REM-a da četiri nacionalne frekvencije dodeli istim prorežimskim kanalima koje su ih i ranije imale, prema oceni Člana 19, „ovekovečila je duboko neuravnoteženo tržište komercijalnih elektronskih medija“ i predstavlja „još jedan primer neuspeha vlasti da zaštiti medijsku raznolikost i pluralizam u Srbiji“.

Iz ove organizacije podsećaju da je REM 29. jula frekvencije dodelio televizijama Pink, Hepi, B92 i Prva koje sve podržavaju vladajući Srpsku naprednu stranku.

REM je, kako se dodaje, 5. avgusta objavio objašnjenje svoje odluke, u kojem se navodi da je to učinjeno radi postizanja većeg kvaliteta i raznovrsnosti sadržaja i kroz uporednu kvalitetnu analizu njihovog ispunjenja kriterijuma za dodelu licenci.

„Ipak, sve četiri televizije su predstavnici civilnog društva kritikovali u više navrata zbog nepoštovanja zakona i propisa, širenja govora mržnje i blaćenja političkih protivnika aktuelne vlasti“, podseća Član 19.

Pozivajući se na podatke Koalicije za slobodu medija, ova organizacija podseća da su samo u 2020. godini ove četiri televizije više od 12.000 puta prekršile Zakon o oglašavanju, a podneto je i nekoliko prijava za govor mržnje i emitovanje nasilja.

U saopštenju se dodaje i da REM, prilikom dodele frekvencija, nije poštovao sopstvene smernice o minimalnim uslovima za pružanje medijskih usluga.

„To uključuje da frekvencije treba da se dodeljuju emiterima koji poštuju programske parametre za dozvole za emitovanje i da se distribuiraju na način koji favorizuje pružanje pluraliteta i raznolikosti pogleda i ideja. Odluka REM-a je još jedan zabrinjavajući pokazatelj njegovog nedostatka funkcionalne nezavisnosti od političkih snaga i još jedan veliki neuspeh njegovih regulatornih odgovornosti, koji dodatno podriva medijski pluralizam i demokratiju u Srbiji“, ocenuju iz Člana 19.

Podsećaju i da međunarodni standardi o slobodi izražavanja propisuju raznovrsnost medija i pravedan i transparentan proces dodele TV frekvencija.

„Kao što je navedeno u Principima o slobodi izražavanja i regulativi o radiodifuziji, promovisanje raznolikosti u radiodifuznim servisima ‘implicira pluralizam radiodifuznih organizacija, vlasništva nad tim organizacijama i glasova, gledišta i jezika u okviru programa emitovanja u celini. Posebno, različitost podrazumeva postojanje širokog spektra nezavisnih emitera i programa koji predstavljaju i odražavaju društvo u celini.’ (Princip 3). Štaviše, ‘zahtevi za dozvole treba da se procenjuju u skladu sa jasnim kriterijumima unapred navedenim u pravnoj formi (zakoni ili propisi)’, koji se moraju poštovati tokom procesa donošenja odluka (Princip 21)“, ukazuju iz organizacije Član 19.

Podsećaju i da su Fondacija Slavko Ćuruvija i CRTA najavile podnošenje tužbe protiv REM-a Upravnom sudu u skladu sa Zakonom o upravnim sporovima i na osnovu toga što je u postupku dodele TV frekcencija, kako navode, prekršen zakonski i podzakonski akt. Ovakva pravna akcija ima za cilj da podstakne REM da izda TV dozvole na osnovu parametara utvrđenih sopstvenim smernicama i nacionalnim zakonom, navodi se u saopštenju.

Regulatorno telo je takođe najavilo da bi peta TV dozvola mogla biti dodeljena kasnije na jesen, podseća Član 19.

„Spekuliše se da bi ovo odlaganje moglo da ima za cilj favorizovanje mađarske TV2, koja je u vlasništvu ključnog saveznika vladajuće partije Fides mađarskog premijera Viktora Orbana, da uđe na srpsko tržište. Istraživanje Međunarodnog instituta za štampu pokazalo je kako mađarski poslovni interesi povezani sa vladom sve više ulažu u medije širom Balkana koji su povezani sa političkim saveznicima Fidesa, uključujući i medije na mađarskom jeziku u Srbiji“, ukazuju iz Člana 19.

MFRR i NUNS naglašavaju uticaj koji će problematična odluka REM-a o dodeli TV frekvencija imati na slobodu i nezavisnost medija u zemlji i na pravo građana Srbije da dobijaju raznovrsne informacije iz više medija.

Član 19 poziva REM da preispita svoju odluku i poštuje nacionalna pravila i propise u dodeli TV frekvencija.

„Pozivamo Upravni sud da pruži brz odgovor na svaku pravnu radnju preduzetu kao rezultat ovog procesa, u potpunosti u skladu sa međunarodnim standardima o slobodi izražavanja. Na kraju, naglašavamo potrebu za sveobuhvatnom reformom sastava REM-a kako bi se osigurala njegova nezavisnost od političkog uplitanja i njegova funkcionalnost“, poručuje se u saopštenju.

Saopštenje su, osim organizacije Član 19, potpisali, Evropski centar za slobodu štampe i medija (ECPMF), Evropska federacija novinara (EFJ), Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Međunarodni institut za štampu (IPI), organizacija Free Press Unlimited i OBC Transeuropa (OBCT).

Komentari

Vaš komentar