Kritike javnosti nakon poteza Krivokapića, struka kaže da šalje različite poruke

Vesti 29. maj. 202119:2436 komentara
Podeli:

Nastavljaju se "oštre" kritike javnosti u Srbiji i Crnoj Gori na potez crnogorskog premijera Zdravka Krivokapića i nepotpisivanje Temeljnog ugovora između Srpske pravoslavne crkve i Vlade Crne Gore. Uprkos tome, Krivokapić se oglasio saopštenjem, u kom poručujuje da će takav Ugovor zaključiti u svojoj zemlji - Crnoj Gori. Verski analitičari i stručnjaci u Srbiji ocenjuju da crnogorski premijer šalje različite poruke.

Prilika da se Temeljni ugovor između vrha Srpske pravoslavne crkve i Vlade Crne Gore potpiše u Beogradu je, bar za sada, propuštena. Iako je crnogorski premijer Zdravko Krivokapić u Patrijaršiju došao sa osmehom, posetu je, čini se završio, razočarano. U otvorenom pismu javnosti je naveo da je kod patrijarha Porfirija otišao sam i sa predlogom da se ugovor potpiše 30. oktobra, ne sluteći da time ulazi u političku igru, koja je odavno započeta, kako tvrdi, van Srpske pravoslavne crkve.

Povezane vesti

„U ime Vlade i države Crne Gore zaključiću Ugovor sa Srpskom pravoslavnom crkvom, mojom crkvom, u mojoj zemlji, iako on nije temelj ni uslov zaštite crkvene imovine. Crkvena imovina usvajanjem Zakona o slobodi veroispovesti je zaštićena, ali zaključenje Temeljnog ugovora predstavlja civilizacijski čin, realizovan sa Islamskom zajednicom, Jevrejskom zajednicom i Svetom stolicom, ali gle čuda ne samo sa Srpskom pravoslavnom crkvom“, rekao je premijer Crne Gore Zdravko Krivokapić.

Potpisivanje Temeljnog ugovora bi Srpskoj pravoslavnoj crkvi trebalo da garantuje pravni položaj u Crnoj Gori. Zato verski analitičar Draško Đenović kaže da nema dilemu kada su u pitanu poruke crnogorskog premijera koje jasno ukazuju na to da o svemu želi sam da odlučuje.

„Gospodin Krivokapić šalje različite poruke, ne objašnjava zašto je odustao od potpisivanja Temeljnog ugovora, sa druge strane i ne daje nikakve garancije da će zaista doći do potpisivanja Temeljnog ugovora i ne daje nikakav razlog zbog čega je odjednom odlučio da to bude 30. oktobra na dan smrti mitropolita Amfilohija Radovića. Ponaša se jednostavno kao da ne postoji druga strana i da se SPC ništa ne pita“, smatra verski analitičar. Draško Đenović.

Crnogorska opozicija tvrdi da je crnogorski premijer na noge čelnicima Srpske pravoslavne došao mimo znanja građana i Skupštine. Tim potezom je, kako kažu, pokušao državni udar na Crnu Goru. Međutim, predsednik Srbije Aleksandar Vučić tvrdi da su optužbe za taj pokušaj, ipak, stigle i na njegov račun.

„Zato što je neko, nešto rekao sa vladikama oko toga ko će da bude mitropolit ili episkop – ja niti sam znao da oni posećuju patrijarha, nit sam ja rekao ko treba da bude mitropolit ili episkop, nego oni, i nisu oni izvršili državni udar ili udar na crkvu, nego sam ja izvršio koji pojma nemam o čemu pričaju“, poručio je Aleksandar Vučić, predsednik Srbije.

Poznavaoci prilika upozoravaju da nepromišljeni potezi mogu da dovedu do pogoršanja odnosa Srpske pravoslavne crkve i Crne Gore i da je zbog toga neophodno da se potpisivanje Temeljnog ugovora sprovede kada obe strane usaglase svoje stavove. Vladimir Pavićević kaže i da je nedopustivo to što crnogorski premijer javno iznosi ko mu je favorit za budućeg mitropolita crnogorsko-primorskog.

„Ogromnu je grešku napravio Zdravko Krivokapić kada je otputovao u Beograd i saopštio da u ime verujućeg naroda on treba nekome da kaže ko treba da bude mitropolit i šta SPC treba da odluči, mi ovako u kontinuitetu stalno saopštavamo da crkva ne treba da se meša u politiku, a sada imamo primer predsednika Vlade, najmoćnije političke ličnosti prema ustavnom sistemu Crne Gore koji se direkto meša u pitanja unutrašnjeg ustrojstva i odlučivanja SPC“, naveo je direktor Društva za istraživanje politike i političke teorije Vladimir Pavićević.

Sagovornik N1 ukazuje i da potezi Zdravka Krivokapića mogu da utiču na pad njegovog političkog autoriteta, ali i da prodube krizu u crnogorskoj vladi. Kaže i da ukoliko nerešena pitanja oko Srpske pravoslavne crkve ostanu otvorena, to može biti još jedna prepreka daljem unapređivanju odnosa između Srbije i Crne Gore.