Teleskop Hubble otkrio do sada najudaljeniju zvezdu

SciTech 31. mar 202212:53 > 12:593 komentara
Izvor: NASA, ESA, Brian Welć

Svemirski teleskop Hubble zavirio je u zoru kosmičkog doba i otkrio svetlost zvezde koja je postojala unutar prvih milijardu godina nakon Velikog praska, što je novi rekord, objavili su astronomi.

Novootkrivena zvezda, nazvana „Earendel“, toliko je daleko da je njenoj svetlosti trebalo 12,9 milijardi godina da stigne do Zemlje iz vremena kad je svemir bio sedam posto njegove sadašnje starosti.

„U početku gotovo da nismo verovali, bilo je mnogo dalje od prethodno najudaljenije“, rekao je astronom Brajan Velč sa Univerziteta Džons Hopkins u Baltimoru, glavni autor rada objavljenom u časopisu „Nature“ koji opisuje otkriće.

Prethodni „rekorder“ otkriven je 2018. kada je svemir bio star četiri milijarde godina.

Budući da se svemir širi, u trenutku kada svetlost udaljenih zvezda stigne do nas, rastegnut je na duže, crvenije talasne dužine, što je fenomen koji se naziva „crveni pomak“.

Earendelovo svetlo dolazi iz ere zvane crveni pomak 6.2.

„Obično na tim udaljenostima cele galaksije izgledaju kao male mrlje, a svetlost miliona zvezda stapa se“, rekao je Velč u saopštenju.

Galaksija u kojoj se nalazi zvezda prirodno je povećana i izobličena efektom tzv. gravitacijskog sočiva, grupom galaksija koje se nalaze između udaljenog svetlosnog izvora i posmatrača i svojim gravitacijskim poljem savijaju svetlost stvarajući slike poput, na primer, prstena.

Kosmička „lupa“ u ovom slučaju je ogromna grupa galaksija poznata kao WHL0137-08, koja, zahvaljujući retkom poravnanju, pruža maksimalno povećanje i osvetljenje.

„Galaksija u kojoj se nalazi ova zvezda povećana je i izobličena gravitacijskim sočivima u dugi polumesec koji smo nazvali Luk izlaska sunca“, rekao je Velč.

Nakon što je detaljno proučio galaksiju, Velč je otkrio da je zapravo izuzetno povećana zvezda koju je nazvao Earendel, što na staroengleskom znači „jutarnja zvezda“.

Earendel je postojao tako davno da možda nije imao iste sirovine kao zvezde koje postoje danas, dodao je Velč.

“Kao da čitamo stvarno zanimljivu knjigu, ali počeli smo s drugim poglavljem, a sada ćemo imati priliku videti kako je sve počelo”, rekao je.

Astronomi nameravaju posmatrati zvezdu pomoću svemirskog teleskopa Džejms Veb, naslednika Habla, koji je vrlo osetljiv na infracrveno svetlo najstarijih nebeskih tela, kako bi potvrdili Earendelovu starost, masu i poluprečnik.