Studija: Astronauti će moći na Marsu da „nabavljaju“ vodu, hranu…

SciTech 21. mar 202211:44 0 komentara
Pixabay / Alexander Antropov, Ilustracija

Astronauti na Marsu imaće kiseonik, vodu, hranu i drugi potrošni materijal tako što će sve to nabavljati na samoj Crvenoj planeti, i to putem bakterija, navedeno je u naučnoj studiji objavljenoj u časopisu Frontiers in Microbiology.

U tekstu je navedeno da se anabaena /cijanobakterija/ može da se uzgaja putem lokalnih gasova, vode i drugih hranljivih materija i sve to pod niskim pritiskom. To znatno olakšava razvoj bioloških sistema potrebnih za održavanje života na Marsu.

Cijanobakterije mogu koristiti gasove dostupne u atmosferi Marsa, pri niskom ukupnom pritisku, kao izvor ugljenika i azota, navodi se.

U tim uslovima cijanobakterije zadržavaju sposobnost rasta u vodi koja sadrži samo prašinu poput one na Marsu i koja se i dalje može koristiti za ishranu drugih mikroorganizama.

To bi moglo pomoći da dugoročne misije na Mars postanu održive, ističe glavni autor studije Kiprijen Verse, astrobiolog koji vodi Laboratoriju za primenjenu svemirsku mikrobiologiju na Univerzitetu u Bremenu.

Cijanobakterije su dugo bile „ciljane“ kao kandidati za biološku podršku životu u svemirskim misijama budući da sve vrste ovih bakterija proizvode kiseonik fotosintezom, dok neke mogu fiksirati atmosferski azot u hranjive materije.

Ozbiljan problem je što ne mogu opstati u atmosferi Marsa, gde je ukupni pritisak manji od jedan odsto Zemljinog, odnosno prenizak za prisutnost tekuće vode, dok je parcijalni pritisak azota prenizak za metabolizam cijanobakterija.

Kako bi pronašli prikladne atmosferske uslove, naučnici su razvili bioreaktor pod nazivom „Atmos“ u kojem se cijanobakterije mogu uzgajati u veštačkoj atmosferi pri niskom pritisku.

Osim azota i ugljen-dioksida i gasova iz atmosfere Marsa i vode, koja se može dobiti iz leda, hranjive materije bi trebalo da dolaze i iz regolita, prašine koja prekriva planete i mesece slične Zemlji.

Pokazalo se da je marsovski regolit bogat hranljivim materijama kao što su fosfor, sumpor i kalcijum.

„Atmos“ ima devet jednolitarskih posuda od stakla i čelika, od kojih je svaka sterilna, grijana, kontrolisana pritiskom i digitalno nadzirana, dok se kulture u njima neprestano mešaju.

Autori su izabrali soj cijanobakterija koje fiksiraju azot pod nazivom „Anabaena sp. PCC 7938“, jer su preliminarni testovi pokazali da bi bio posebno dobar u korištenju marsovskih resursa i pomaganju u rastu drugih organizama.

Pokazalo se da su blisko srodne vrste jestive, prikladne za genetski inženjering i sposobne da formiraju specijalizirane „uspavane ćelije“ kako bi preživele teške uslove.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!