Kao Dejmon u „Marsovcu“: Naučnici prvi put kultivisali biljke u zemlji s Meseca

SciTech 13. maj 202215:58 4 komentara
Tyler Jones, UF/IFAS/Handout via REUTERS

Naučnici su prvi put kultivisali biljke u zemlji sa Meseca - u uzorcima tla prikupljenim tokom NASA misija 1969. i 1972. godine - u dostignuću koje bi moglo dovesti do upotrebe biljaka sa Zemlje na ljudskim ispostavama na drugim planetama.

Naučnici su rekli da su posadili seme malog cvtnog korova Arabidopsis thaliana, u 12 malih saksija veličine naprstka i posmatrali kako niče i raste. U svakoj posudi nalazio se gram mesečeve zemlje, tačnije nazvan lunarni regolit, koji se svojim oštrim česticama i nedostatkom organskog materijala umnogome razlikuje od zemljinog tla, pa se nije znalo da li će seme proklijati.

„Kada smo prvi put videli obilje zelenih klica u svim uzorcima, ostali smo bez daha“, rekla je profesorka hortikulture Ana-Lisa Pol, direktorka Interdisciplinarnog centra za biotehnološka istraživanja Univerziteta Floride i kovoditeljka studije objavljene u „Communications Biology“.

„Biljke mogu da rastu u lunarnom regolitu. Ta jednostavna izjava je kolosalna i otvara vrata budućim istraživanjima korišćenjem resursa na Mesecu i verovatno na Marsu“, rekao je Pol.

Svako je seme proklijalo i nije bilo spoljašnjih razlika u ranim fazama rasta između onih posejanih u regolitu – koji se uglavnom sastoji od zdrobljenih bazaltnih stena – i semena posejanih radi poređenja u vulkanskom pepelu sa Zemlje sa sličnim mineralnim sastavom i veličinom čestica.

Seme zasađeno u regolitu imalo je lošije rezultate od uporedivih biljaka, što možda i nije iznenađujuće.

Međutim, naučnicima je bila izuzetna sama činjenica da su biljke nikle i rasle. Kovoditelj studije Rob Ferl sa Univerziteta Florida rekao je da oseća „radost gledajući kako život čini nešto što nikada ranije nije urađeno“.

„Videti kako biljke rastu je dostignuće, jer govori da možemo ići na Mesec i uzgajati hranu, čistiti zrak i reciklirati vodu koristeći biljke na način na koji ih koristimo ovde na Zemlji. To je takođe otkriće jer pokazuje da zemaljski život nije ograničen na Zemlju“, dodao je Ferl.

UF/IFAS/Handout via REUTERS

NASA je stavila na raspolaganje 12 grama – samo nekoliko kašičica – regolita prikupljenog tokom misija Apolo 11, Apolo 12 i Apolo 17. Naučnici su posadili tri ili četiri semenke u desetak posuda navlaženih hranjivom tečnošću, a zatim ih stavili u laboratoriju na oko 23 Celzijusova stepena pod LED svetlima koja daju ružičastu nijansu.

Seme je proklijalo u roku od tri dana. Nakon otprilike nedelju dana rasta, naučnici su uklonili sve osim jedne biljke iz svakog kontejnera. Ostavljeno je da raste do 20 dana starosti, a zatim su listovi ubrani da bi se procenila aktivnost gena.

Naučnici su takođe otkrili da je regolit koji je bio više izložen kosmičkim zracima i solarnom vetru na površini Meseca manje pogodan za rast.

Zemaljske biljke mogle bi da pomognu ljudima da postave ispostave na mestima kao što su Mesec i Mars, kao što je prikazano u filmu „Marsovac” iz 2015. kada je astronaut uzgajao krompir na Crvenoj planeti.

NASA-in program Artemis predviđa povratak ljudi na površinu Meseca u narednim godinama.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare