Arktička životinjica oživela pošto je bila zamrznuta 24.000 godina

SciTech 09. jun. 202106:583 komentara
Izvor: Printscreen/Ilustracija

Jedna mikroskopska arktička životinjica je bila zamrznuta čak 24.000 godina i oživela je nepovređena, prenosi američki tehnološki sajt CNET.

Ove nedelje objavljena studija detaljno opisuje izuzetno putovanje „bdeloidne rotatorije“ – malenog slatkovodnog stvorenja koje je milenijumima preživelo u večnom ledu Sibira.

„Naš izveštaj je najjači dokaz do danas da višećelijske životinje mogu da izdrže desetine hiljada godina u ‘kriptobiozi’ – stanju gotovo potpuno ugašenog metabolizma“, rekao je Stas Malavin, iz Instituta Rusije za fizičko-hemijske i biološke probleme u naukama o zemljištu.

Malavin je koautor rada koji opisuje neverovatan opstanak „rotatorije“, objavljenog u časopisu „Current Biology“.

Mikroskopske „rotatorije“ su nazvane po obrtnom prstenu sitnih dlačica na jednom kraju tela.

Malavinov tim je specijalizovan za izvlačenje uzoraka iz zaleđenog tla – permafrosta, korišćenjem tehnika bušenja. Oživela „rotatorija“ je stigla s male dubine tla, od oko 3,5 metra.

Istraživači su na toj životinjici koristili „radiokarbonsko datiranje“ – način da se utvrdi starost organskih materija, te su tako utvrdili da je stara čak 24.000 godina.

I pošto se otopilla, „rotatorija“ je čak bila u stanju da se razmnožava „kloniranjem“ – deobom, kako ta vrsta čini.

Sibirski permafrost naučnici vide kao „poklon koji ne prestaje“, te se sibirska „rotatorija“ pridružila „dobrom društvu“, u kojem su tamo nadjeni drevni virusi, očuvano telo ždrebeta konja iz Paleolita i netaknuto telo vunastog nosoroga. Medjutim, sisari nisu oživeli.

Nauka je svedok impresivne elastičnosti malih životinja. Tako mikroskopske životinjice „tardigrade“ – nazvane i „vodeni medvedi“, ;mogu preživeti i smrzavanje i nuklearno zračenje. Istraživači su sitne životinje otkrili i duboko ispod ledene površine Južnog pola.

Komentari