Američki tajanstveni svemirski avion se vratio na Zemlju

SciTech 09. maj 201711:06 > 11:14
Izvor: Reuters/Handout

Nakon gotovo dve godine u orbiti, tajanstvena američka vojna letelica Boeing X-37B vratila se na Zemlju, ponovo razbuktavši spekulacije o utrci u naoružanju u svemiru.

Devet metara duga letelica s rasponom krila 4,5 metara, koja izgleda poput umanjene verzije nekadašnjih američkih šatlova, sletela je u nedelju na Floridi nakon 718 dana provedenih oko Zemlje, objavilo je američko vojno vazduhoplovstvo.

Ovo je tajanstvenom X-37 bila četvrta misija, a od svoje prve, 2010. godine, izaziva brojna nagađanja čemu služi.

Jedni misle da se radi o bombarderu iz svemira, drugi da je X-37 „ubica satelita“, a treći da se radi o superšpijunskom avionu, ali mnogi analitičari sumnjaju u to.

„Letelica je veličine kamioneta, bilo bi ga teško naoružati nekim razornim oružjem“, rekla je Viktorija Samson, stručnjakinja iz američkog udružrnja za održivi razvoj u svemiru.

Nakon lasiranja X-37 napaja se energijom iz solarnih panela pa verovatno nije sposoban za mnogo manevrisanja, dodaje Samson. „Po pravilu, manevrisanje u svemiru zahteva mnogo goriva, a ne vidim da se to ovde događa“.

Zbog toga letelica nije u stanju da dosegne velike visine i drži se nisko u orbiti, dodaje profesor fizike Mark Gubrud. Zato povremeno i amateri uspevaju da ga opaze, pa je teško verovati da se bavi špijuniranjem.

Oni pretpostavljaju da je X-37 leteći poligon za ispitivanje nekog potencijalnog oružja i da je to razlog zašto američko ratno zrakoplovstvo objavljuje jako malo informacija o letjelici.