Naučnici blizu otkrića koliko vode ima u Zemlji

SciTech 25. nov 201612:02 > 26. nov 2016 08:43
REUTERS/NASA

Mineral koji se nalazi daleko ispod površine Zemlje može da predstavlja ključ ka saznanju koliko se vode skladišti u planeti, saopštili su naučnici sa državnog univerziteta na Floridi.

U radu koji je objavljen ove nedelje u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences, asistent profesora geologije na ovom univerzitetu Majnak Mukherž otkrio je da voda postoji daleko dublje u Zemlji nego što su naučnici ranije mislili, piše Phys.

Mukherž i Andreas Herman sa Univerziteta u Edinburgu procenili su da se duboko u Zemlji, otprilike 400 do 600 kilometara duboko u Zemljinom omotaču, skladišti se voda i transportuje kroz visoki pritisak polimorfnog minerala brucit.

U prethodnim istraživanjima, naučnici su smatrali da brucit nije termodinamički stabilan toliko duboko u Zemlji.

„To otvara Pandorinu kutiju za nas“, kaže Mukherž.

„Nismo mislili da voda može da se čuva u hidriranim mineralima poput brucita. Ali sada kad znamo da je tamo, moramo da shvatimo koliko vode bi efikasno moglo da se čuva unutra“, kaže on.

Ovo otkriće predstavlja novu fazu otkrivanja brucita koja indicira da bi voda mogla efikasno da se transportuje daleko dublje u sferu Zemlje bez raspadanja.

„Morali smo da uradimo kvatno-mehaničke proračune na hiljadu potencijalnih struktura dok nismo ovu jednu“, kaže Herman. „Zaista je neverovatno da toliko dobro proučen mineral poput brucita ima nešto tako iznenađujuće da ponudi“, dodaje on.

Voda igra ključnu ulogu u održavanju geološke aktivnosti ispod Zemljine površine.

„Za aktivnost planete, voda duboko u Zemlji je podjednako važna vodi na njenoj površini“, kaže Mukherž.

„Moj cilj je da razumemo koliko vode je skladišteno duboko u Zemlji. Ukoliko planeta postaje suva iznutra, planeta umire jer geodinamička aktivnost prestaje“, dodaje on.