Pozitivne kritike za „Kelte“ Milice Tomović nakon Berlinala

Kultura 05. mar. 202119:162 komentara
Podeli:
Film Kelti Milice Tomović
Izvor: Izvor: Filmski centar Srbije

Debitantski celovečernji igrani film rediteljke Milice Tomović svetsku premijeru je imao 4. marta, u zvaničnom programu „Panorama“ ovogodišnjeg Berlinskog filmskog festivala. O filmu se nakon prikazivanja u opsežnijem prikazu izrazila i Sara Vord, kritičarka „Skrin dejlija“, piše FCS.

Na početku prikaza ona navodi da se „ovaj fluidni dugometražni prvenac Milice Tomović prema svom narativu ophodi kao prema mikokosmosu istrošenih života svojih protagonista uopšte uzev, kao i dezintegracije Jugoslavije, a da, pritom, nikaada ne biva previše očigledan, glomazan i opterećen simplifikacijama. Umesto toga, on luta kroz haotični dan i burnu noć kako bi naslikao portret ljudi koji na svojim plećima nose teret nesigurnih vremena i koji pokušavaju da iznađu smisao i nešto stvarno, pa bilo to makar i samo na trenutak“.

Sara Vord dodaje i da je ovaj film „svedočanstvo o značaju scenarija koga krase dobra struktura i vešto uspostavljen ritam, gde ništa nije prenaglašeno“, dok na kraju ističe i da u slučaju ovog filma „krajnji rezultat podseća na mešavinu filmova Ta čudna mala mačka i Ledena oluja, čak i bez vizuelne formalnosti prvog, odnosno, motiva razmene ključeva drugopomenutog filma. To se pokazalo kao ubedljiva kombinacija, a Kelti beleže detalje jednog jedinog dana strastvenim i okom koje pomno, bez treptanja posmatra, istražujući sve zamašnije prelome i dugovečne veze koje proističu iz toga“, dodaje FCS.

„Kelte“ je režirala Milica Tomović, koja je, uz Tanju Šljivar, i autorka scenarija. Producent filma je Vladimir Vasiljević, a izvršna producentkinja Jelena Radenković. Pomoćnica režije je Maša Nešković, direktor fotografije Dalibor Tonković. Film je montirala Jelena Maksimović, a za dizajn zvuka se postarao Jakov Munižaba. Scenografkinja je Marija Mitrić, kostimografkinja Maja Mirković, dok je za šminku/masku zadužena Marija Kovačević Jovanović.

Uloge u „Keltima“ tumače: Dubravka Kovjanić, Stefan Trifunović, Nikola Rakočević, Milica Grujičić, Jelena Đokić, Slaven Došlo, Nada Šargin, Jovana Gavrilović, Olga Odanović, Jovan Belobrković… Film je nastao u produkciji kompanije EED Productions iz Beograda, dok je koproducent kuća Film Danas.

Oliver Džonston sa britanskog portala “Apkoming” je jedini film iz Srbije na Berlinalu ove godine ocenio sa četiri od pet zvezdica.

“Previše alhohola, pričanje o osetljivim stvarima na grub način, svesno izbegavanje određenih ljudi, predstavljanje mlađih ljubavnika da bi se bivši napravili ljubomornim, skrivanje, lomljenje nečega i skrivanje i toga – rediteljka Milica Tomović je u veoma dopadljivim ‘Keltima’ svakako uspela da tačno preslika većinu kućnih žurki”, piše Džonston.

Džonston ocenjuje da se Milica Tomović “lako kreće između dve žurke” u filmu, one za decu i one za odrasle u susednoj prostoriji, “jednih zaokupljenih borbama nindži, a drugih jelom i lezbijskim seksom”.

Za scenario Džonston navodi da je “nestašan i promućuran”, pisan uz ograde koji ga sprečavaju da preraste u farsičnost, dodajući da se film koristi “lakim dodirom da bi izvukao neke teške teme, a to radi sa šarmom“.

Na sajtu Berlinskog festivala, „Kelti“ su opisani sledećim rečima: „Beograd, 1993. godine. Srbija je u ratu, ljudi pate zbog sankcija i inflacije, ali se svi trude da pomognu koliko mogu. Majka Marijana drži porodicu na okupu, dok njen suprug živne samo u prisustvu ćerkice Minje koja mu ulepšava tmurnu svakodnevnicu… Minja slavi osmi rođendan. Umesto da na poklon dobije koker španijela, tu je komšijin tronogi pas da se sa njim igra, a torta je napravljena od margarina umesto od putera. U dnevnoj sobi, Minja i njeni školski drugovi se zabavljaju obučeni u Nindža kornjače, dok se za to vreme odrasli okupljaju u kuhinji… Pijano veče puno duvanskog dima, koketiranja i alkohola uzima svoj danak. Film „Kelti“ nudi intiman i iskren uvid u život jedne porodice u kojoj se sudaraju politički identiteti i zapleteni odnosi koji uzrokuju sukobe.“

O ovom svom filmu Milica Tomović je u rediteljskoj eksplikaciji rekla: „Kelti su porodična drama sa elementima komedije, pisana sa željom da se stvori zabavan, lud, nostalgičan i emotivan film za koji će publika poželeti da se nikada ne završi. To je film o nestanku jedne zemlje i gubitku identiteta koji su prikazani kroz tri različite generacije unutar jedne porodice i njihove svakodnevne rutine, a tokom priprema rođendanske zabave za najmlađu kćerku. Zamisao je bila da se se istovremeno pozabavim i svojim detinjstvom i svojim životom odrasle osobe i da, pružajući tačku gledišta osmogodišnjakinje na taj period, sebi obezbedim priliku da, sada kada sam i sama u tim njihovim godinama, u potpunosti razumem ono kroz šta su moji roditelji prolazili tada.“

Milica Tomović je režirala segment „Diplomiranje“ u sklopu omnibusa „Oktobar“ (2011), kao i neke od epizoda hvaljene i popularne televizijske serije Jutro će promeniti sve. Međutim, najprepoznatljivija je kao rediteljka i na međunarodnom planu zapaženog igranog filma „Tranzicija“ (2016), koji je prikazan na festivalima u Torontu, Lokarnu, Kotbusu i na Kipru, a koji je ovenčan glavnim nagradama u svojoj kategoriji na Martovskom festivalu, Festivalu autorskog filma i Sarajevskom filmskom festivalu („Srce Sarajeva“), te na festivalu NDU u Libanu.