Jutarnji: Moguć udar na džepove zbog obračuna Vučića s najglasnijim kritičarem

Biznis 01. avg. 202113:21 > 14:03
Podeli:
Telekom Srbija, Telekom, zgrada Telekoma, logo,
Izvor: Nova.rs/Dragan Mujan

Jutarnji list u tekstu pod nazivom "Sprema se udar na džepove Hrvata, a sve zbog Vučićevog obračuna s najglasnijim kritičarem", povodom vesti da je Telekom Srbija kupila prava za šest sezona Premijer lige po ceni od 600 miliona evra, navodi da je u pitanju politička, ekonomska, ali i geostrateška priča, s pritajenim medijskim i telekomunikacijskim ratom u pozadini - koji ima za cilj da konkurencija "ostane na suvom". U tekstu je izneto i koliko bi to moglo dodatno da košta korisnike usluga, ukoliko bi se ta kompanija vodila ekonomskom računicom. Međutim, kako ocenjuje profesor sa ljubljanskog fakulteta Marko Milosavljević, Telekom Srbije i Arena nikada nisu imali u planu povraćaj investicije od 600 miliona evra.

Kako konstatuje Jutarnji list, to je prvenstveno politička, medijska, ekonomska, geostrateška, a onda i fudbalska priča, koja bi mogla da udari na novčanike hrvatskih korisnika digitalnih televizija.

„Telekom Srbije, kako mediji pišu, srpski predsednik Aleksandar Vučić drži na krakom povocu. Vučića optužuju da, koristeći javni novac Telekoma, kupuje, plaća i sponzoriše srpske medije, čime održava svoj politički rejting i guši kritiku. Tako je pod svoj pojas već stavio Informer, Telegraf, Alo, Blic, a od lani i Kurir, kako neki tvrde. U pozadini se, dakako, odvija pritajeni medijski i telekomunikacijski rat“, piše hrvatski dnevnik.

Povezano:

Navodeći da je Arena Sport, koja je u vlasništvu Telekoma Srbije, u nadmetanju za prava na Premijer ligu dala 100 milion evra po sezoni, „a zakupili su čak šest“, u tekstu se kaže da je to vrednost deset novih maksimirskih stadiona ili šest polarnih kruzera.

„Pretvoreno u sate i minute, ispada da Arena Sport daje više od milion evra za svakih 90 minuta emitovanja engleskog fudbalskog sadržaja na svojim talasima. Njihov je konkurent Sport Klub, koji je prava na Premijer ligu držao 12 godina, kako su objavili, englesku ligu plaćao 12 miliona evra po sezoni. Gotovo deset puta manje“, navodi Jutarnji list.

Pitanje je, piše Jutarnji, zašto Arena Sport investira deset puta više u ligu koja će, prema procenama, u celoj regiji od 20 miliona stanovnika može zainteresovati oko tri miliona fudbalskih fanova i koliko će ti fanovi sada morati telekomima da plate za gledanje Arene da bi se ta investicija na kraju isplatila. „Deset puta više?“, pita se Jutarnji.

Kako kažu sagovornici Jutarnjeg lista, cela se priča može tumačiti iz dve perspektive – ekonomske i političke, koje se prepliću.

Podsećajući da je vlasnik Arene Sport državni Telekom Srbije, Jutarnji list piše da ova kompanija ima televizijske kanale koji se prate u Hrvatskoj, BiH, Crnoj Gori, Kosovu, Severnoj Makedoniji i Sloveniji. „Dakle, državni je Telekom svojem sportskom kanalu Areni dao ukupno 600 miliona evra javnog novca za englesku ligu, a to nije jedina liga ni jedini sport koji se na Areni prikazuje. Prema insajderskim informacijama, španska fudbalska liga košta još 14 miliona evra, italijanska 23 miliona, francuska šest, Liga šampiona 45 miliona evra, a gde su još HNL, UEFA, Liga Evrope i Liga konferencija, košarka, NBA, hokej, tenis“, navodi se u tekstu.

Kada se sve stavi na papir, Arena će godišnje na sportski sadržaj potrošiti verovatno i više od 300 miliona evra. Do tog je iznosa došao i Marko Milosavljević, profesor na ljubljanskom Fakultetu društvenih nauka, koji se temama regionalne medijske politike bavi 20 godina. On smatra da tu otpočetka nije bilo nikakve ekonomske računice, niti je ona Areni i Telekomu Srbije ona bitna, što pokazuju i brojevi.

„Ako uzmemo područje cele bivše Jugoslavije, od 20 miliona ljudi, već vidimo da bi svaki stanovnik morao platiti barem pet evra godišnje više kako bi se ta investicija u Premijer ligu vlasniku prava isplatila. A to je nemoguće. Reč je možda o nekoliko miliona domaćinstava u celom regionu koji su korisnici sportskih televizijskih paketa, a oni će onda morati da izdvajaju mnogo više, 40 ili 50 evra. Ko će, recimo, u Severnoj Makedoniji pristati da plati to svom telekomu? Pritom, hoće li HT, A1 ili Telekom Slovenije hteti da plate cenu Arena Sporta koju će ovi tražiti“, pita se Milosavljević.

Milosavljević ovako računa: ako uzmemo da je „bazen“ korisnika sportskog sadržaja u regiji oko tri miliona domaćinstava, kako sami telekomi procenjuju, onda bi svako domaćinstvo  godišnje moralo izdvojiti više od 30 evra samo za Premijer ligu da bi vlasnik prava, u ovom slučaju Arena, ostvario povrat investicije. A to je samo jedna liga. Ako uzmemo, pak, da su ukupna godišnja ulaganja Arene oko 300 miliona evra, onda će domaćinstvo morati da plaća 100 evra godišnje samo samo jedan kanal – Arenu Sport, navodi Jutarnji.

List konstatuje da „jedan od razloga zašto su Vučićev Telekom Srbije i Arena „ispljunuli“ 600 miliona evra za Premijer ligu“ jeste taj da konkurenciju „ostave na suvom“, navodeći Sport klub, koji posluje u okviru United Grupe (UG). Jutarnji list, navodeći da je suvlasnik UG Dragan Šolak „jedan od glasnijih kritičara Vučića“, piše o tome da predsednik Srbije često istupa protiv njega, nazivajući ga „neprijateljem Srbije“ i N1, medija UG koji o Vučiću pišu kritički.

Iz United Grupe za Jutarnji list su rekli da ovo nadmetanje nije imalo veze s fer tržišnim takmičenjem. „Žalićemo se svim relevantnim institucijama u Srbiji i Evropskoj uniji, jer želimo da se utvrdi je li Telekom nelegalno koristio novac iz državnih fondova. Ponuda od 600 miliona evra je prevelika i nerealna, a pritom uslovljena nelegalnom konkurencijom državnog i privatnog kapitala koja je u zemljama EU apsolutno zabranjena“, kažu iz Uniteda.

Jutarnji list navodi da je kontaktirao Arenu Sport za komentar onoga što im iz United Grupe „stavljaju na teret“, ali da odgovore nisu dobili. Konstatujući da vest o skupoj investiciji niko nije demantovao, Jutarnji list prenosi da je direktor Arene Nebojša Žugić na web stranici Arene izneo poduži komentar pod naslovom „Jedni tuguju, drugi slave“, rekavši samo da navedene cifre nisu tačne, ne objavivši pri tom „tačan iznos ni pojašnjenje je li vrednost transakcije veća ili manja od objavljene“.

„Također, okarakterisao je United Grupu kao „pljačkaše koji razaraju Srbiju i Telekom“. Pritom je, ne skrivajući svoju naklonjenost Vučiću, uporedio rast Arene Sport kao „napredak države Srbije“, za sebe rekao da je „sluga svog naroda i svoje države“, a za cilj naveo – da se Arena ‘gleda u svakom domaćinstvu u regiji'“, navodi se u tekstu.

„Širenje političkih interesa na tuđu medijsku teritoriju“

Zato ljubljanski profesor Marko Milosavljević kaže da Srbija, odnosno Telekom Srbije i Arena nikada nisu niti imali u planu povraćaj investicije od 600 miliona evra. Otpočetka je plan bio jasan – „staviti Arenu u svako domaćinstvo u regiji“, navodi Jutarnji. Međutim, ako to nije ekonomsko rezonovanje, akvizicija korisnika, onda mora biti političko, dodaje se u tekstu. Milosavljević smatra da u pozadini stoji borba za regionalnu medijsku i telekomunikacijsku dominaciju. Odnosno, Vučić pokušava uništiti konkurenciju – United Grupu – i ukopati se čvrsto na poziciji za tzv. meki uticaj na regiju, pa tako i Hrvatsku, navodi se.

„U stranoj literaturi je to što Vučić radi poznato kao „media capture“, i to nije nikakva teorija zavere. Politika koristi jedan ulaz, recimo, sport, fudbal, naoko nepolitičan, bezopasan i nekonfliktan, a onda time osvaja medijska teritorija neke zemlje. To je zapravo trojanski konj. Sportski kanal služi kao svojevrsno oružje za širenje političkih interesa ove sadašnje srpske vlade“, tumači Milosavljević koji je o televizijskim servisima Zapadnog Balkana, stisnutima između komercijalizacije i politizacije, pisao u nedavno objavljenoj knjizi „Up in the Air“.

Navodi primjer mađarskog premijera Viktora Orbana koji je na sličan način, preko svog prijatelja, mađarskog preduzetnika Lajoša Mesaroša, ušao u fudbalski klub Osijek, investirajući tamo 13 miliona evra. Najavljena je i gradnja novog stadiona u Osijeku. „Sport je uvek popularan. Znate kako političari vole da se slikaju sa sportistima, a sve to pomaže imidžu političara i ostavlja dojam nepolitičnosti“, napominje Milosavljević.

Milosavljević kaže da, kad je u pitanju Telekom Srbije, „imamo veliki javni novac koji se netransparentno troši, a od odlučivanja je nemoguće odvojiti politiku i Vučića“. Mogla bi reagovati i Evropska komisija jer EU ograničava ulazak državnih kompanija iz zemalja koje nisu članice Unije u slučajevima kada postoji sumnja da je reč o političkom paravanu za širenje geopolitičkog uticaja, zaključuje Marko Milosavljević.

Jutarnji list je kontaktirao domaće telekome A1 i Hrvatski Telekom i, izloživši im računicu, upitao ih hoće li od iduće godine usluge njihovih digitalnih televizija, odnosno sportskog paketa, poskupeti. Oba su telekoma potvrdila da imaju Arena Sport kanale u svojoj ponudi, a imaće ih i iduće godine, ali na pitanje o povećanju cena nisu konkretno odgovorili. „Pitanje cene je pitanje za vlasnika prava, a informacija o iznosu koji je Hrvatski Telekom platio za prava predmet je poslovnog odnosa s nosiocem prava“, odgovorio je Hrvatski Telekom, piše Jutarnji list, dodajući da su slično odgovorili iz A1, koji više nema u svojoj ponudi u Hrvatskoj SK i N1, zbog, kako su ranije saopštili, cene.