Čudnovati kljunaši protiv svoje volje na antidepresivima

Čudnovati kljunaši protiv svoje volje na antidepresivima Izvor: Pixabay (ilustracija)

Čudnovati kljunaši, koji žive u zagađenim vodama nedaleko od australijskog grada Melburna možda su izloženi antidepresivima, a u organizam ih unose uobičajenom dnevnom ishranom - insektima i paucima, pokazala je studija.

Analizom uginulih insekata i pauka iz šest melburnskih potoka, naučnici su otkrili tragove 69 različitih vrsta ekova, pokazali su rezultati studije.

Naučnici su pojasnili da se lekovi prenose lancem ishrane. Insektima se hrane pauci, a oni su hrana čudnovatim kljunašima.

Lekovi su u potoke dospeli putem pogona za pročišćenje otpadnih voda koji ne uspevaju da uklone sve štetne supstance koje konzumiraju ljudi. Neki stižu kroz septičke jame ili propusne vodovodne i kanalizacijske cevi.

Voda iz potoka i potočića oko Melbournea, čak i iz onih s vrlo malo otpadnih, sadržala je "ceo koktel lekova", rekli su istraživači, ne skrivajući da su neprijatno iznenađeni.

Ovo je prvo istraživanje u svetu koje upućuje na to da u lancu ishrane postoji niz farmaceutskih materija i da neke životinje mogu biti izložene i polovini dnevne doze antidepresiva koja se propisuje ljudima, rekla je rukovoditelj studije Erin Ričmond.

Studija je pokazala da se "brojni lekovi u tragovima zadržavaju u organizmima vodenih beskičmenjaka, ali i u vodenim tokovima odakle se ulivaju u kopnena područja koja ih okružuju. Tu ih konzumiraju pauci, ptice, šišmiši...", objasnila je Ričmond.

"Antidepresivi su lekovi izvorno namenjeni otklanjanju depresije kod ljudi, čiji su simptomi potištenost, bezvoljnost, tuga, beznađe, očaj i manjak energije", rekao je koautor studije Majkl Grejs.

"Sada kada smo otkrili lekove namenjene ljudima u organizmima životinja, moramo da pokušamo da otkrijemo kakav učinak oni na njih imaju i u kolikoj im meri štete", kazao je Grejs.

Rezultati studije naučnika sa univerziteta Monaš u Melburnu objavljeni su u časopisu Nature Communications.

Komentara 3

Poslednji komentari

NATA GRANATA

Sta je sa nasim zivim svetom u vodama Ibra, Juzne Morave itd?

15 2

Sorosev mali

Pola srbije na bensedinima a vi o zivotinjama hah

3 9

Realista

Ovakve price su urbane legende - to se pricalo i za Dunav kod Novog Sada kod nas i u raznim delovima sveta. Problem je, ako ste se malo interesovali za temu molekularne biologije taj da se u jetri, bubrezima samog covek i na kraju krajeva samoj vodi ili telu insekta toliko toga razgradi za 48h da skoro nista ne ostaje od aktivne materije koja bi dalje delovala na zivi svet...dakle, klasicna petparacka prica ili jos gore "fake news".

11 15