Smenjena generalna direktorka RTCG, brojne osude iz sveta

Smenjena generalna direktorka RTCG, brojne osude iz sveta Izvor: Shutterstock
(ilustracija)

Smenjivanje generalne direktorke Radio-televizije Crne Gore (RTCG) Andrijane Kadije naišlo je na brojne osude u svetu, između ostalog u SAD i EU, a kojim je poručeno da takva odluka Saveta javnog servisa "podriva slobodu medija"

SAD su saopštile da su "razočarane" zbog smenjivanja Kadije i ocenile da ta odluka "podriva slobodu medija, čija su reforma i očuvanje ključni za integraciju Crne Gore u evroatlantsku zajednicu".

"Crna Gora mora da uradi više da zaštiti slobodu medija i uređivačku nezavisnost svog Javnog servisa", navodi se u saopštenju portparolke američkog Stejt departmenta Heder Nauert.

Posle višemesečnih političkih pritisaka, Kadija je smenjena u četvrtak većinom glasova članova Saveta. Formalni razlog smene bio je ugovor sa Centrom za građansko obrazovanje (CGO), koji je, po oceni inicijatora smene, člana Saveta Mima Draškovića, nezakonit i predstavlja mešanje u uređivačku politiku Saveta.

Kadija, dugogodišnja novinarka TV Crne Gore, bila je na čelu te medijske kuće od decembra 2016. godine.

Neposredno posle odluke Saveta o smenjivanju, oglasila se EU, koja je ocenila da je smena generalne direktorke "protiv slobode izražavanja i slobode medija koje su osnovne vrednosti Evropske unije i krucijalni element procesa pristupanja Crne Gore EU i važno privremeno merilo koje treba da bude ispunjeno za pregovaračko Poglavlje 23", koje se odnosi na vladavinu prava.

"Crnogorske vlasti su ograničene svojim obavezama prema evropskim vrednostima i standardima. Takođe je potpuno neprihvatljivo da se EU grant koji podržava profesionalnost RTCG zloupotrebljava kao argument da se otpusti menadžment RTCG", saopšteno je iz EU.

Smena Kadije se u delu crnogorske i međunarodne javnosti tumači kao vraćanje RTCG pod političku kontrolu vladajuće Demokratske partije socijalista (DPS). Uoči odluke, u Podgorici je održan protest kojim su tražene ostavke članova Saveta zbog "političkog nasilja" nad tom medijskom kućom.

Kadija je uoči glasanja poručila da je smenjena, jer "nije dozvolila partijski servis" i saopštila da sa čela Javnog servisa odlazi s pozitivnim poslovnim bilansom.

Direktor TV Crne Gore Vladan Mićunović ocenio je da je smenom Kadije "otvoren put za vraćanje TVCG pod političku kontrolu".

"To je potpuno jasno, plan je davno napravljen, realizovan je u nekoliko koraka, a ovo danas je sama završnica tog višemesečnog procesa. Odluka o Andrijaninoj smeni direktno udara u temeljne principe na kojima bi trebalo da počiva i da se brani javni servis. Zato je antievropska i destruktivna. Članovi Saveta RTCG odgovorni su za kontinuirano povećavanje nepoverenja između rukovodstva, zaposlenih i njih. Takođe, pojačavaju se pokušaji kontrole rada uredništva i novinara TVCG", naveo je Mićunović, koji je saopštio da neće podnositi ostavku.

Ranije je reagovala i Vlada Crne Gore koja je saopštila da "nema ustavne nadležnosti koje se tiču rada upravljačkih i uredničkih struktura Radio Televizije Crne Gore", te da se radi na "sistemskim rešenjima koja će garantovati istinsku nezavisnost i najviši profesionalni nivo javnog servisa, ali i održvost svih medija i pluralizam medijskog izražaja".

Za vršioca dužnosti generalnog direktora RTVCG postavljen je Božidar Šundić, dugogodišnji urednik u Javnom servisu, TV Pink, RTV Elmag i TV Atlas.

Komentara 1

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Poslednji komentari

Dusan Reljic

Sta kaze G-dja Kocijancic?

30 0

* Sva polja su obavezna

Izdvajamo