Letelica Kasini privodi kraju misiju na Saturnu

Letelica Kasini privodi kraju misiju na Saturnu Izvor: NASA
Sonda Kasini (umetnikova vizija)

Gotovo 20 godina nakon lansiranja, Nasina letelica Kasni (Cassini) uskoro će završiti svoju misiju do sada najdubljim poniranjem u Saturnovu atmosferu u kojoj će naposletku izgoreti.

Nakon šestomesečnog istraživanja do sada nepoznatih područja, letelica Kasini uskoro će početi da se spušta u gornje delove Saturnove atmosfere nakon čega će u njoj 15. septembra i izgoreti.

Poslednjih meseci ona je letela između Saturnovih prstenova i uz spoljne rubove njegove atmosfere, prvi put u istoriji. Ti manevri bili su preriskantni u ranijim fazama misije jer je moglo doći do oštećenja letelice.

Pet poslednjih orbita omogućiće naučnicima da vide kako Saturn izgleda sa unutrašnje strane, a dobiće i slike prstenova visoke rezolucije, rekao je naučnik Skot Edington.

"Toliko smo se približili prstenovima i planeti da počinjemo gledati strukturu pojedinih prstenova", rekao je.

Naučnici su pre nekoliko godina shvatili da će letelica ostati bez goriva u bliskoj budućnosti. Želeli su da misiju ne samo sigurno privedu kraju nego i pritom da nauče još nešto pa su se odlučili za ovakvo "veliko finale".

Kasini je lansirana 15. oktobra 1997, zajedno sa sondom Huygens. Do Saturna je putovao gotovo sedam godina.

Sondu Huygens sagradila je Evropska svemirska agencija. Kaqsini ju je 2005. spustio na Titan, jedan od Saturnovih meseca koji je jako sličan Zemlji. Time je prvi put otkrivena njegova površina. "Samo ta misija promenila je način na koji NASA istražuje gde bi moglo biti života", rekao je Edington.

Naučnik u penziji Džejms Oberg rekao je da je Kasini pokazala da ima i više nego dovoljno razloga za povratak na Saturn. "Kasinijeva uloga na Saturnu bila je da popuni praznine i otkrije nove tajne", rekao je.

On smatra da bi Saturnov sastav u budućnosti mogao biti izvor resursa kao što je voda za projekte promene klime na planetama kao što je Mars, kako bi se učinile nastanjivim. "Vodu oko Saturna najlakše je iskoristiti i transportovati dalje", rekao je.

Kasini je važan jer je pokazao svetu stvari za koje ljudi pre nisu ni pomišljali da bi mogle da postoje na toj planeti. "Mislim da je to Kasinijeva ostavština", rekao je Edington.

Tagovi: NASA , saturn , kasini , cassini