Naučnici korak bliže presađivanju svinjskih organa ljudima

Naučnici korak bliže presađivanju svinjskih organa ljudima Izvor: Shutterstock
(ilustracija)

Međunarodni tim naučnika napravio je korak napred u ksenotransplantaciji ili presađivanju organa među različitim vrstama, stvorivši genetski modifikovane svinje čiji su organi pogodni za transplantaciju ljudima, objavljeno je u američkom časopisu "Science".

Ovaj potez mogao bi da predstavlja revoluciju u presađivanju organa jer bi se genetski modifikovani organi svinja, u koje su umetnuti ljudski geni, mogli transplantovati ljudima umesto retkih organa ljudskih donora na koje se najčešće vrlo dugo čeka.

Zbog sličnosti i kompatibilnosti svinjskih organa s ljudskima, te životinje se već dugo smatraju pogodnim davaocima za ksenotransplantaciju. Da bi se sprečilo odbacivanje životinjskih organa naučnici su još početkom devedesetih godina prošlog veka došli na zamisao da u svinje ubace ljudske gene.

Do sada su problem u presađivanju svinjskih organa predstavljali virusi koji mogu biti zarazni kada je reč o transplantaciji na ljudskog pacijenta.

"Science" piše da je grupa naučnika koju su predvodila dvojica genetičara s Harvarda, Džordž Larč i Luan Jang, uspešno primenila metodu kloniranja kako bi otklonili gene odgovorne za postojanje virusa u svinjskom DNK pre nego što su pristupili stvaranju 37 svinjskih embriona.

Nadaju se da su na taj način prevladali jednu od najvećih prepreka u ovoj vrsti transplantacije.

Privatna kompanija "Genesis" koju su utemeljili Larč i Jang, uspela je da "stvori 37 prasadi čiji će organi biti potencijalno dobri za ksenotransplantaciju".

"Science" ističe da je nedostatak ljudskih organa za presađivanje toliki da svakodnevno u Sjedinjenim Američkim Državama u iščekivanju odgovarajućeg ljudskog donora umre 22 pacijenta.

Tagovi: DNK , presađivanje