Zatvori

Jesu li levoruki zaista bolji u matematici?

Jesu li levoruki zaista bolji u matematici? Izvor: Freeimages.com

Leonardo da Vinči, Mark Tven, Mocart, Marija Kiri, Nikola Tesla, Aristotel, Bil Gejts, Lionel Mesi, Obama, Buš stariji...

Opet se istražuju stare teze o darovitosti levorukih ljudi. Pre više od 30 godina jedno istraživanje je pokazalo da je stopa levorukih među studentima talentovanim za matematiku znatno veća od dešnjaka.

Nekoliko je naučnika tvrdilo da levorukost čak može imati štetne posledice po opštu kognitivnu funkciju i time na akademsko postignuće. Takođe, jedno istraživanje je pokazalo je da su levoruki prilično zastupljeni među osobama s intelektualnim teškoćama. Još jedna velika studija pokazala je da su levoruki postizali slabije matematičke rezultate u uzorku dece od pet do 14 godina.

Zanimljivo je da su se ove prošle studije, baš kao i mnoge druge, razlikovale jedna od druge u načinu izbora metoda i tome kako su učesnici bili kategorisani. I što je najvažnije, imali su različite pristupe merenju matematičkih sposobnosti – od jednostavnog aritmetičkog do složenog rešavanja problema. Ova različita odstupanja u metodama mogu biti uzrok mešanih rezultata.

Kako bi dobili pouzdanije rezultate naučnici su odlučili da provedu čitav niz eksperimenata, uključujući u to više od 2.300 učenika (u osnovnoj i srednjoj školi). Ovi eksperimenti su se razlikovali po vrsti i težini matematičkih zadataka. Da bi osigurali usporedivost, upotrebili su klasični edinburški upitnik, koji pita ljude koju ruku preferiraju za pisanje, crtanje, bacanje, četkanje i mnoge druge stvari.

Rezultati objavljeni u Frontiersu pokazuju da su levaci nadmašili ostatak kada su zadaci uključivali teške probleme rešavanja, poput povezivanja matematičkih funkcija s danim skupom podataka. No, kada zadatak nije bio tako zahtevan, kao što je to slučaj kada se radi o jednostavnoj aritmetici, nije bilo razlike između vlasnika dominantne leve ili desne ruke.

Zajedno ova otkrića pokazuju da dominantna ruka zaista može biti pokazatelj povezanosti između hemisfera mozga te da u određenoj mjeri utječe na spoznaju. No, na primer, samo trećina osoba s razvijenijom desnom hemisferom je levoruka. Tako će dosta dešnjaka imati sličnu strukturu mozga kao levaci. Zbog toga moramo biti oprezni pri tumačenju rezultata ljudske preferencije ruku.

Tagovi: levoruki

Komentara 14

Neispravan kod, pokušajte ponovo

Poslednji komentari

hmm

Samo jos jedan dokaz vise da 90% takvih istrazivanja nije nista drugo nego bacanje para.

1 1

samo

Ja znam da jih mnogo ima u glumi tj. filmu

5 0

Ana

Ne. Levoruka sam a moj maksimum je bila trojka.

20 3