Zelena salata uzgojena u svemiru jednako ukusna i bezbedna kao "zemaljska"

Zelena salata uzgojena u svemiru jednako ukusna i bezbedna kao "zemaljska" Izvor: Pixabay.com / Ilustracija

Prema studiji objavljenoj u časopisu "Frontiers in Plant Science", zelena salata koja se uzgaja u svemiru ne samo da je ukusna, već je i jednako hranjiva i sigurna za jelo kao zelena salata kakvu konzumiramo na Zemlji.

"Mogućnost uzgoja sigurne i sveže hrane kao dopune konzerviranoj hrani za astronaute u svemiru važan je cilj za NASU", piše časopis.

Zelena zona

Nedugo nakon prvog eksperimenta 2014. godine, salatu su astronauti ubrali i poslali u svemirski centar Kenedi na analizu. Nakon temeljnog pregleda salate uzgojene na Međunarodnoj svemirskoj stanici, istraživači su zaključili da je razlika između nje i one uzgojene na Zemlji minimalna. Reč je o zanemarivoj razlici u količini nekih metala i minerala, među kojima su gvožđe, kalijum i cink.

Astronauti su na ISS salatu uzgajali između 2014. i 2016. Naučnici NASA su zbog poređenja kontrolu na Zemlji obavili tako što su replicirali identične uslove uzgoja.

Rezultati su bili ohrabrujući: dve glavice zelene salate bile su gotovo u potpunosti iste, uključujući i mikrobne zajednice koje se nalaze u biljkama. Pokazalo se da "svemirska salata" sadrži nešto viši nivo bakterija, ali među njima nije nijedna opasna po ljudsko zdravlje, poput E.coli ili salmonele.

Uzgoj hrane u održivom sistemu, sigurne za konzumaciju postaće presudna kada NASA krene u duže misije.

Gravitacijski vrt

Pokazalo se da je uzgoj salate daleko jednostavniji od uzgoja ostalih vrsta povrća.

"Slične uslove uzgoja ćemo morati da obezbedimo i za paradajz, krompir i paprike, a nadamo se da ćemo da počnemo da uzgajamo u tekućoj godini i tokom iduće", rekla je glavna autorka i naučnica svemirskog centra Kenedi, Kristina Kodadad, a prenosi ScienceAlert.

"S obzirom na to da tim vrstama povrća treba puno više vremena za uzgoj, preciznije 80 dana u odnosu na 28, koliko je potrebno za salatu, trebaće nam mnogo više resursa i izdašnijih ulaganja", istakla je.

Astronauti zasad uglavnom konzumiraju jela koja rehidriraju na ISS. Na meniju je koktel od sušenog voća, orašastih plodova, piletine, govedine i škampa, ali nijedna salata ne može se tako dobro obraditi da bi preživela put do nulte gravitacije.

U prerađenim paketima s obrocima nedostaje hranjivih sastojaka i nekih vitamina, naročito kalcijuma i vitamina C, B1 i K. Sveži proizvodi činili su se najboljim rešenjem za taj problem koji će NASA morati da reši s obzirom na planirane dugoročne misije svemirskih letova na Mesec i Mars.

Astronauti će u budućnosti morati da funkcionišu "nezavisno od Zemlje", a ovo je jedan od koraka napred u ostvarenju tog cilja.