Francuska želi mogućnost da vojno odgovori iz svemira

Francuska želi mogućnost da vojno odgovori iz svemira Izvor: PHILIPPE DESMAZES / AFP

Pariz planira da razvije sposobnosti samoodbrane kako bi zaštitio svoje satelite i ojačao svoje mogućnosti nadzora u sve militarizovanijem svemiru koji je postao poprište sukoba snaga, izjavila je francuska ministarka odbrane Florans Parli.

"Danas naši saveznici i naši protivnici militariziraju svemir. Moramo i mi delovati, moramo biti spremni", rekla je u vojnoj bazi Mon Verdun kod Liona, govoreći o novoj strategiji Francuske za svemir.

"Sateliti špijuniraju, ometaju ili zaslepljuju: sredstva da se ometaju, neutrališu ili unište neprijateljske svemirske sposobnosti postoje i rastu", rekla je Parli, podsetivši na ruski "špijunski satelit" Luđ-Olimpus koji je 2017. godine pokušao da se približi francusko-italijanskom vojnom satelitu Athena-Fidus i "od tada je ostavio svoju vizit kartu kod još osam satelita" raznih zemalja.

Najveće svemirske sile sveta - SAD, Kina i Rusija - već nekoliko godina su angažovane u trci za dominacijom u svemiru. Marta ove godine Indija se pridružila tom vrlo zatvorenom klubu zemalja koje mogu da raketom sruše satelit iz svemira.

Izazvana da odgovori zaštitom svojih satelita, neophodnih za vojne operacije i bezbednost, Francuska će investirati u ofanzivne sposobnosti da bi mogla da odgovori na pretnju.

"Ako su naši sateliti ugroženi, razmotrićemo zaslepljivanje satelita naših protivnika. Mi ćemo odlučiti o vremenu i sredstvu odgovora: to biti upotreba jakih lasera ​​na našim satelitima", rekla je Florans Parli.

"Razvićemo jake lasere u čemu je Francuska zaostala, ali ćemo to postići", dodala je.

Pariz takođe planira da opremi svoje satelite "mitraljezima koji mogu da razbiju solarne ploče obližnjeg satelita", kažu vladini izvori.

Francuska će istovremeno ojačati svoje mogućnosti za nadzor iz svemira, dok bi broj predmeta u orbiti kojih je danas 2.000, trebalo u srednjem roku da dostigne 8.000.

"Moramo biti u stanju da otkrijemo i secificiramo sumnjiva, ne prijateljska i čak i neprijateljska dela prema našim vojnim satelitima i našim interesima u svemiru" rekla je ministarka pozivajući da "sa evropskim partnerima izgradi budući zajednički kapacitet za izviđanje stanja u svemiru", posebno s Nemačkom.

Vojni telekomunikacioni sateliti "Sirakuz" su na putu da budu opremljeni kamerama. Francuska će takođe investirati od 2023. u patrole "nano-satelita" - "malenih detektora koji će biti oči naših najvrednijih satelita", rekla je Parli.

Francuska mreža teleskopa "Taro" biće gušća, radar za nadzor svemira "GRAVES" biće modernizovan. Pariz planira i da "eksperimentiše s radarskim demonstratorom dugog dometa, vrednim alatom pred sve većom pretnjom raketama", dodala je ona.

Da bi se koristila sva ta sredstva, u septembru će u Ratnom vazduhoplovstvu biti formirana "velika komanda za svemir" koja će vremenom postati "Vazduhoplovna i svemirska armija", rekla je ministarka. Na kraju tog procesa ta nova komanda biće u Tuluzu, centru francuskog vazduhoplovstva.

Na pravnom nivou, Ministarstvo oružanih snaga namerava da izmeni zakon o svemirskim operacijama iz 2008. godine, koji će ih staviti pod civilnu vlast Nacionalnog centra za svemirske studije (CNES), kako bi postali "svemirski operateri" i stekli "autonomiju delovanja".

Pariz ukupno planira da uloži dodatnih 700 miliona evra u vojni program za svemir do 2025. godine, uz 3,6 milijardi evra već planiranih za potpuno obnavljanje francuskog satelitskog kapaciteta.

Francuski zakon o vojnom planiranju (PME) 2019-2025. predviđa budžet od 3,6 milijardi evra za odbranu iz svemira. Posebno će finansirati obnovu francuskih osmatračkih satelita CSO i komunikacionih (Szracuse), lansiranje u orbitu tri elektromagnetska satelita za slušanje (CERES) i modernizaciju radara GRAVES. S dve milijarde evra godišnjeg ulaganja u vojni i civilni program u svemiru, Francuska je još daleko iza najbolje tri u tom sektoru: Sjedinjene Države godišnje ulažu u svemir 50 milijardi dolara, Kina 10 milijardi i Rusija četiri milijarde, prema podacima francuske vlade.