Kulminacija sukoba istoričara i arheologa oko iskopavanja u Pompeji

Kulminacija sukoba istoričara i arheologa oko iskopavanja u Pompeji Izvor: Tanjug / Cesare Abbate/ANSA via AP

Veliki projekat Pompeja, jedan je od najambicioznijih arheoloških projekata u istorijii, nagovešta neverovatna otkrića o životu u vreme rimskog carstva, uključujući saznanja o genetskim profilima stanovnika tog grada, njihovom načinu ishrane, zdravlju i zanimanjima.

Italijanska vlada i Evropska unija uložile su 105 miliona evra u ovaj opsežni projekat, započet 2012, da bi očuvale to nalazište koje je zbog zanemarivanja bilo u opasnosti od urušavanja, i da bi, proširenjem iskopavanja na jednu trećinu tog jedinstvenog nalazišta, omogućili nova arheološka i istorijska otkrića.

Međutim, ne raduju se baš svi otkrivanju dosad zakopanih tajni uklanjanjem slojeva vulkanskog kamena.

Naime, vulkanolozi kažu da se arheološkim iskopavanjima u gradu reskira uništavanje tragova o erupciji Vezuva iz 79. godine, a koji bi mogli biti ključni za zaštitu života oko 600.000 ljudi koji danas žive u podnožju tog vulkana, piše Guardian.

Spor između dve grupe naučnika izbio je nakon više godina napetosti, a vulkanolozi su ovaj mesec objavili otvoreno pismo u naučnom  časopisu Nature u kojem kritikuju  “alarmantnu” razmeru uništavanja vulkanskih taloga.

“Oni izgleda ne shvataju da njihov entuzijazam za arheologiju znači da vandalizuju vulkanologiju”, rekao je Roberto Skandone, profesor vulkanologije na Univerzitetu Roma Tre. “Ostavljanje nekih vulkanskih taloga netaknutima je vredno ne samo za naučnike, nego i posetioce, koji bi u tom slučaju mogli iz prve ruke videti kako je vulkan uništio grad”, navodi Skandone.

Arheolozi, pak, kažu da sarađuju s vulkanolozima sa Univerziteta u Napulju i ističu da ima i više nego dovoljno vulkanskog kamena na kojem se može istraživati, a koji se nalazi izvan zone arheološkog interesa.

pompeja, konj, arheolog Izvor: Tanjug/Cesare Abbate/ANSA via AP

Ipak, Kristofer Kilburn, geolog na Londonskom univerzitetskom koledžu, veruje da je u Pompeji u drugi plan stavljen upravo razlog zbog kojeg je taj grad postao sinonim za katastrofu.

“Postoji osećaj frustracije da se vulkanologija nije shvatila ozbiljno”, kaže Kilburn. “Odete u Pompeju i tamo praktično niko ni ne spominje vulkan”, dodaje.

Nova nalazišta koja su otvorena na teritorijji ovog antičkog grada malog su opsega i njihova uloga je da posetiocima što više prilbiže svakodnevnom život Rimljana.

Zdravstveno stanje i životne navike prosečnog građanina Pompeje ispitaće se DNK analizom više od 2.000 okamenjenih leševa.

Geri Devor, penzionisani predavač Stenfordskog univerziteta sa dogodišnjim iskustvom u proučavanju Pompeje, smatra da je ovaj  lokalitet dovoljno veliki da obe grupe naučnika mogu da zadovolje svoje istraživačke epitete.