U okeanima žive stotine hiljada virusa

U okeanima žive stotine hiljada virusa Izvor: Beta-AP-Andy Door
Opis fotografije

U okeanima, po poslednjim merenjima, živi gotovo 200.000 različitih virusnih populacija.

Istraživači su otkrili viruse i na dubini od 4.000 metara u okeanima od Severnoga do Južnog pola. I premda ih je većina bezopasna za ljude, oni mogu predstavljati opasnost za morski svet i zaraziti morske životinje poput kitova i rakova.

Čini se da su naučnici tek počeli da shvataju u kojoj je meri značajna uloga ovih sitnih mikroba u životu i hemijskim procesima koji se odvijaju u moru.

Istraživači s Nacionalnog univerziteta u Ohiju sastavili su globalnu kartu virusa pronađenih u moru na temelju uzoraka morske vode sa skoro 80 lokacija širom sveta. Količina otkrivenih virusa gotovo je dvanaest puta veća od prethodnih procena.

Naučnici su se iznenadili otkrivši da se virusi, na osnovu lokacije i dubine koju nastanjuju, mogu podeliti u samo pet grupa.

"Dok smo ispitivali gene virusa u svakoj od tih zajednica, pronašli smo dokaze za genetsku adaptaciju na razne delove okeana", kaže belgijska naučnica En Gregori.

Drugo iznenađenje za istraživače bila je činjenica da velik broj različitih virusa nastanjuje Arktik. Ranije se verovalo da na raznolikost virusa vrućina deluje pozitivno te da bi se najviše različitih grupa moglo pronaći oko ekvatora.

Kako virusi menjaju okean?

Okeani su prepuni virusa, ali o njihovom uticaju i dalje znamo malo. Naučnici su ranije otkrili "džinovske" morske viruse, koji mogu da zaraze zelene alge.

U jednoj litri morske vode obično se mogu pronaći milijarde virusa, ali velika većina ih je stručnjacima nepoznata. I po zadnjim merenjima, 90 odsto populacije virusa u moru nisu uspeli da svrstaju u određenu grupu, od ranije poznatu i opisanu u stručnoj literaturi.

Bolje poznavanje okeana veomo je značajno zbog uticaja virusa na ostale morske mikrobe, uključujući bakterije i gljivice.

Virusi utiču i na ostale organizme, poput planktona, koji proizvode više od polovine kiseonika koji udišemo, te apsorbuju ugljen dioksid iz atmosfere.

"Bez mikroba Zemlja, okeani, pa i naši organizmi prestaju da funkcionišu", kaže Matju Salivan sa Univerziteta Ohajo. "A naša laboratorija istraživačima pomaže da ‘vide’ skrivene viruse koji napadaju mikrobe."

Studija je objavljena u stručnom časopisu Cell. Većina podataka prikupljena je toekom ekspedicije Tara Oceans (2009. - 2013.) kada su istraživači plovili čamcem Tara, dugim 36 metara i izrađenim od aluminijuma.

Tagovi: