Dinosaurusi kao roditelji: Kako ležati na jajima s 1.500 kg?

Dinosaurusi kao roditelji: Kako ležati na jajima s 1.500 kg? Izvor: Wikimedia/Steve Starer

Kako sedeti na jajima kada si težak više od 1.500 kilograma? Pažljivo, pokazuje novo istraživanje međunarodnog tima naučnika iz Azije i Severne Amerike.

Kako su dinosauri podizali mlade oduvek je teško istraživati zbog razmerno malo fosila, ali sada je otkrivena inkubacija oviraptorosaura, piše BBC.

Stručnjaci veruju da su najveći iz tog roda dinosaurusa slagali jaja oko šupljine u sredini gnezda. Šupljina je tako nosila težinu roditelja, omogućavajući im da osiguraju toplinu i zaštitu podmlatku bez da razbiju osetljiva jaja.

Pernati preci modernih ptica, oviraptorosaurusi su živeli krajem krede, pre oko 67 miliona godina.

Zbog okoštale kreste i dugih repova poput guštera, jedna vrsta 'Anzu wyliei' prozvana je "kokoška iz pakla".

"Radi se o zaista zanimljivoj grupi dinosaura", kaže jedna od autorki studije Darla Zelenitski sa univerziteta Kalgariju.

"Većina ih je bila mala i težila stotinak kilograma ili manje. Ličili su na ptice, s kosturom sličnim papagajima. Iako su relativno retki, postoji nekoliko zanimljivih primeraka", dodala je.

Stručnjaci su analizirali oblik i veličinu više od 40 gnezda, većinom iz Kine i Mongolije kako bi otkrili kako su dinosaurusi grejali jaja.

Otkrili su da je prečnik gnezda bio 35 centimetara kod manjih vrsta do 330 centimetara kod najvećih Macroelongatolitusa.

Čini se da je rupa u sredini gnezda rasla s veličinim vrste, prilagođavanje koje nije poznato kod ptica.

Neka istraživanja sugerišu da su jaja bila plavo-zelena i da su kod najvećih vrsta težila više od šest kilograma.

Stručnjaci stoga zaključuju da su manje vrste oviraptorosaura verovatno ležale direktno na jajima koja su u slojevima bila naslagana jedna na druga.

Komentirajući studiju, dr Lindzi Zano iz Prirodnjačkog muzeja u Severnoj Karolini opisala je mehanizam kao "jednostavan, a istovremeno elegantan".

"Gnezda dinosaura posebno su vredna jer nam otkrivaju kako su evoluirali, prilagođavajući svoja ponašanja da bi grejali i štitili jaja bez da ih razbiju svojim ogromnim telima", kazala je.