Geni krivi za gojaznost

Geni krivi za gojaznost Izvor: REUTERS/Lucas Jackson

Naučnici su otkrili više od 90 novih područja gena koja bi mogla objasniti zašto je verovatnoća kod nekih osoba da dobiju na težini veća nego kod drugih, prenosi BBC.

Tim je proučio DNK više od 300.000 osoba izradivši dosad najveću gensku kartu gojaznosti. Tražeći obrasce koji se ponavljaju pronašli su vezu s genima povezanima s procesima u mozgu što sugeriše da bi gojaznost delom mogla imati neurološku podlogu.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Nature.

Naučnici su proučavali genetsku podlogu indeksa telesne mase a proučavali su i kako genetika utiče na raspoređivanje masti po telu. Masno tkivo oko stomaka može stvoriti više zdravstvenih problema od masnog tkiva na bedrima. Neka od 33 novootkrivena genska područja bila su povezana s raspoređivanjem masnog tkiva po telu što daje nove naznake zašto su neki ljudi kruškastog oblika a neki više masnog tkiva talože oko struka.

Otkrili su i 60 lokacija na genima koje utiču na indeks telesne mase što je utrostručilo do sada poznati broj. A neke od tih lokacija povezane su s nervnim sistemom.

"Obično ne idete neurologu kako biste razgovarali o svojoj težini", kaže jedna od vođa istraživanja Elizabet Speliotes sa Univerziteta Mičigen. "Ali, ovo menja način na koji razmišljamo o gojaznosti - ne samo kao o metaboličkom stanju nego i neurološkom."

Naučnici veruju da neki geni učestvuju u određivanju naše kontrole gladi a drugi u učenju i pamćenju povezanom s hranom. Ali, za neke lokacije na genima tek treba utvrditi kakva im je uloga u gojaznosti.

Speliotes kaže da raznolikost novootkrivenih genetskih područja sugeriše da predispoziciju za gojaznost ne određuje jedan jedini gen. "To čini manje verovatnim da će jedan način borbe protiv gojaznosti funkcionisati kod svih. Sada se oslanjamo na pol i starost za opšte preporuke o zdravom životu i težini. Ali ova vrsta genskih podataka, nadamo se, jednog će dana pomoći kreiranju individualnih saveta."

Tagovi: