Okeanima će vladati ribe koje ugrožavaju biološku ravnotežu

Okeanima će vladati ribe koje ugrožavaju biološku ravnotežu Izvor: REUTERS/Ray Demski/Red Bull Content Pool
Ostrvo Malpelo, Kolumbija

Ihtiološka raznolikost oceana u budućnosti će se značajno smanjiti, a manje vrste riba, koje naučnici upoređuju sa pacovima i bubama na kopnu, zbog kiselosti okeana ugroziće biološku ravnotežu i zavladati morskim svetom, rezultati su istraživanja australijskih naučnika objavljeni u časopisu "Current Biology".

"Naše trogodišnje istraživanje bilo je nešto poput putovanja kroz vreme... uspeli smo predvideti šta će se u budućnosti događati s našim ekosistemom i kako bi mogao izgledati sistem ribljih vrsta", kazao je lider istraživanja Ivan Nagelkerken sa Univerziteta Adelaide.

"Ako govorimo o ukupnom broju riba u morima možemo reći da se njihov broj, zbog kiselosti okeana povećava, ali istovremeno se smanjuje lokalna bioraznolikost", kaže Nagelkerken.

Razmnožile su se manje i dominantnije ribe, koje su se brže množile, a one manje agresivne i ređe vrste u potpunosti su nestale.

Od ranije je poznato da se kiselost svetskih oceana povećava, a ona je sve veća pretnja morskim vrstama. To je dodatni dokaz da je atmosferski ugljen dioksid, odgovoran za klimatske promene, odgovoran i za negativne efekte u morskoj sredini. Okeani služe kao odvod ugljen dioksida ispuštenog u atmosferu, podseća Nagelkerken. Okeani apsorbuju ugljen dioksid, a joni vodonika se hemijskim procesom otpuštaju, čineći na taj način morsku vodu kiselijom.

Podaci ukazuju na konstantan rast kiselosti u okeanima, a to je direktan rezultat porasta nivoa ugljen dioksida u atmosferi, zbog čega je i uticaj na brojne organizme u okeanima i morima jako velik.

Čovek je najodogovorniji za to što je 30 odsto okeana već sad kiselije nego u prošlim stolećima, kažu naučnici i dodaju da će se stanje samo pogoršavati jer će se sve više ugljen dioksida emitovati u atmosferu, većinom kroz fosilna goriva koja izgaraju, poput ugljena, prirodnog plina i nafte.

Nagelkerken je kazao da su i ranije sprovedena istraživanja ukazivala na to da će klimatske promene uticati na smanjenje riblje bioraznolikosti, no sada naučnici raspolažu uverljivijim argumentima.

Istraživanja ribljih vrsta u prirodnom morskom staništu blizu vulkanskih kanala, gde je koncentracija ugljen dioksida slična onoj kakvu naučnici predviđaju za kraj veka, pokazala su da su se u takvom morskom okruženju razmnožile manje i dominantnije ribe, koje su se brže množile, a one manje agresivne i ređe vrste u potpunosti su nestale.

Svasta

Na kraju ce ljudi i njih da istrebe kao sto rade i sa ostalim vrstama...

Zoran

Nama ponestaje vremena,a ne Zemlji. Nikako da shvatimo. Dogadjalo se i u proslosti, jeste, pa si dinosaurusi izumrli. Tako ce i nase fosile neke buduce vrste iskopavati.

Jovana

Ovo je potpuno tacno, a priroda ce kroz evoluciju da nastavi dalje, mozda od buba, mozda od ko zna koje vrste, ili ponovo od bakterija. Milioni godina u svemiru nista ne znace. Istina je da je i mozak koji imamo produkt te iste prirode, ali kako sama evolucija radi, ako nesto ne radi kako treba, prosto nestane. Nadam se da cemo ovo malo vremena sto imamo uspeti da iskoristimo da radost zivota prenesemo u bilo kakvoj formi na neke druge planete. Marar to bili samo roboti, AI koji se napaja samo svetloscu.